wyszukiwanie zaawansowane
» Przygotowanie roweru do wyprawy

Kontakt

  • E-mail:rowery@mirapolnext.pl
  • TelefonROWERY - (12) 312 51 80
    AKCESORIA I CZĘŚCI - (12) 312 51 94
  • Godziny działania sklepupn-pt 8.00 - 17.00

Przygotowanie roweru do wyprawy

W czasie wakacji wielu z nas zastanawia się, w jaki sposób wykorzystać wolny weekend lub urlop.alt Wzrost popularności rowerów sprawił, że coraz więcej osób decyduje się na spędzenie urlopu aktywnie, na rowerze. Oczywiście, jest to bardzo dobry pomysł, bo zyskuje na tym nie tylko nasze zdrowie, ale i portfel. Takie rowerowe wakacje są  też stosunkowo łatwe do zaplanowania i zorganizowania, należy jednak podejść do nich z głową i pamiętać o kilku ważnych rzeczach dotyczących naszego środka transportu. Stosując się do nich urlop na pewno zaliczymy do udanych!
  1. Oceń możliwości swojego roweru - nie porywaj się na urlop rowerowy na składaku Wigry albo innym wiekowym rowerze, który nie ma odpowiedniego wyposażenia. Absolutną podstawą jest tutaj posiadanie przerzutek. Na rowerze nie posiadającym biegów, dodatkowo dociążonym przez nasz bagaż, wyprawa rowerowa może zamienić się w koszmar już przy pierwszym podjeździe. Preferowane są tutaj rowery typu Trekking, Cross bądź MTB, który jest najbardziej uniwersalny i można go przystosować do wielu sytuacji. Zastanów się też, czy rower jest dobrze utrzymany i wytrzyma trudy kilkudniowej wyprawy. Jeśli nie, to lepiej zostawić go w domu, a zamiast niego pożyczyć od kogoś porządny sprzęt. Nie ma przecież nic gorszego, niż awaria środka transportu daleko od domu!
  2. Poddaj rower gruntownemu przeglądowi – Ten punkt to absolutna konieczność. Przed każdą dłuższą wypraaltwą należy sprawdzić dokręcenie kół, mostka kierownicy, pedałów i innych ważnych miejsc. Do tego trzeba poddać regulacji hamulce i przerzutki, tak, aby rower nie zawiódł nas w kluczowym momencie. Chodzi tutaj nie tylko o komfort, ale i o nasze bezpieczeństwo. Niewyregulowane hamulce, które „jakoś działają” w codziennej jeździe do pracy, zupełnie inaczej zachowają się w dociążonym rowerze podczas zjazdu ze stromej góry. Ważne jest też nasmarowanie łańcucha, co polepszy pracę napędu i umili jazdę. Jeśli tych rzeczy nie jesteś w stanie zrobić na własną rękę, to oddaj rower do serwisu i zdaj się na fachowców.
  3. Pamiętaj o oświetleniu – ten podpunkt praktycznie możesz pominąć, jeżeli jesteś posiadaczem roweru trekkingowego. Wtedy na 99% Twój rower jest wyposażony w oświetlenie i prądnice, najczęściej w piaście. W innych przypadkach pamiętaj o tym, że jazda po zmroku bez choćby małej lampki LED z tyłu i z przodu może skończyć się dla Ciebie bardzo przykrą sytuacją. Idealnie jest, jeżeli dysponujesz silniejszą lampką na przód, ponieważ nie tylko uczyni Cię widocznym dla nadjeżdżających z przeciwka, ale także oświetli drogę po zmroku. Z tyłu lampka LED w zupełności zdaje egzamin. Oczywiście mile widziane są też odblaski z przodu, z tyłu, na kołach i na pedałach.
  4. Rozważ zakup bagażnika – o tym, czy bagażnik pasuje do rowerów o sportowej charakterystyce, można by długo dyskutować. Mimo to faktem jest, że w podróży jest to element bardzo przydatny. Występują dwa podstawowe rodzaje: mocowany do sztycy siodła, i taki, który opiera się na tylnym widelcu ramy. Pierwszy typ praktycznie nie nadaje się na dłuższe wyprawy, udźwig takiego bagażnika to najczęściej zaledwie 10kg. Bagażniki oparte na widelcu mają udźwig do 25kg, co daje już dużo większą pakowność. Ale bagażnik to jeszcze nie wszystko, ważne są też…
  5. Solidne sakwy – to też kwestia dyskusyjna. Lepiej spakować się w sakwy, czy w plecak? Zdania są podzielone, jednak nawet najwygodniejszy plecak musi leżeć na plecach, co oznacza ciągłe obciążenie kręgosłupa. Po kilku dniach wycieczki to może się naprawdę dać we znaki. Jeśli chodzi o sakwy, to najpopularniejsze są te montowane na bagażnik. Pamiętajmy, że lepiej dopłacić trochę więcej i kupić solidny produkt, bo w sakwach z niższej półki lubią np. puszczać zamki, a zastosowane materiały są gorsze jakościowo. Dobra sakwa obowiązkowo musi być nieprzemakalna. Warto rozważyć też zakup adapterów i sakw na przedni widelec, dzięki czemu rower będzie równomiernie dociążony z dwóch stron. Popularne są także mniejsze torby montowane na kierownicę – można do nich włożyć mapy, portfel i inne rzeczy podręczne, potrzebne w trakcie wycieczki.
  6. Zapasowe dętki i narzędzia podręczne – Nigdy nie można zakładać, że w trakcie wyprawy nie przydarzy się nic złego. Choćby przebite koło to problem, przed jakim trzeba się zabezpieczyć, a zapasowa dętka i łyżki do opon to podstawowe remedium. Warto też zaopatrzyć się w zestawy naprawcze do dętek – kosztują parę groszy, zajmują mało miejsca, a nie raz mogą uratować nam skórę. Przy naprawie dętki nie obejdziemy się bez pompki – tutaj najlepiej zainwestować w taką, która jest wykonana z aluminium i pompuje powietrze przy ruchach tłoka w obie strony. Mile widziane są też podstawowe klucze. W tym celu dobrze sprawdza się scyzoryk wielofunkcyjny, najlepiej taki, który posiada skuwacz łańcucha. Nawet jeśli sami nie umiemy przeprowadzić naprawy, to zawsze może znaleźć się ktoś, kto przy pomocy naszych narzędzi będzie umiał pomóc.
    Do transportowania tego typu wyposażenia i części świetnie nadają się małe torebki podsiodłowe, które nie kosztują wiele, a są bardzo funkcjonalne.alt
  7. Bidon z wodą i coś słodkiego – W upalne dni koniecznie trzeba mieć ze sobą spory zapas picia. Jeden lub dwa bidony z napojem izotonicznym powinny wystarczyć na kilka godzin intensywnej jazdy w upale – pamiętajmy, że bez tego można bardzo szybko się odwodnić, a wtedy widmo nieukończenia wycieczki będzie naszym najmniejszym zmartwieniem.
    Warto też pamiętać o zabraniu jednego, dwóch batoników na przegryzienie podczas krótkiej przerwy. Kiedy zabraknie sił pomogą się zregenerować i dojechać do miejsca, gdzie będziemy mogli zjeść sensowniejszy posiłek.
  8. Zapięcie rowerowe – niby każdy o tym wie, ale nie każdy się stosuje. Nie ważne na jak długo zostawiamy rower, czy jest to krótka wizyta w sklepie, czy dłuższy postój nad wodą, rower zawsze należy zapinać. Pamiętajmy, że najtańsze linki zupełnie się nie sprawdzają, są cienkie i można je przeciąć nawet dobrymi nożyczkami, nie wspominając o nożycach do metalu. Najlepsze są grube, pancerne linki, łańcuchy, oraz tzw. U-Locki. Ważą i kosztują trochę więcej, ale jednocześnie zapewniają lepszą ochronę roweru, więc to inwestycja naprawdę warta uwagi.

Przejdź do strony głównej
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl