wyszukiwanie zaawansowane
» Odpowiednie ciśnienie w oponach

Kontakt

  • E-mail:rowery@mirapolnext.pl
  • TelefonROWERY - (12) 312 51 80
    AKCESORIA I CZĘŚCI - (12) 312 51 94
  • Godziny działania sklepupn-pt 8.00 - 17.00

Odpowiednie ciśnienie w oponach

Teoretycznie sprawa jest prosta - każda opona na bocznej ściance posiada oznaczenie o zalecanym ciśnieniu. Jednak po pierwsze jest ono podawane w pewnym zakresie (minimalne-maksymalne) a po drugie nie każdy posiada pompkę z manometrem aby ciśnienie zmierzyć dokładnie. Jak zatem napompować oponę rowerową, aby ciśnienie było prawidłowe?

alt

Bary, PSI i atmosfery - różne jednostki ciśnienia

Na początek nieco teorii.

Na oponach możemy się spotkać z co najmniej dwoma różnymi jednostkami ciśnienia - zazwyczajbarami lub PSI (Pound per Square Inch - funt na cal kwadratowy). W użyciu bywają jeszcze "atmosfery". Dla uproszczenia można przyjąć że bary i atmosfery to to samo:

  • 1 Bar = 1,02 atmosfery technicznej (at)
  • 1 atmosfera techniczna (at) = 0,98 bara

czyli 1 bar = 1 atmosfera

alt

Z PSI już tak łatwo nie będzie:

  • 1 PSI = 0,068 bara
  • 1 bar - 14,5 PSI

Najłatwiej zapamiętać to w ten sposób:

1 atmosfera = 1 bar = 14,5 PSI

Czyli jeśli na oponie mamy napisane 2 bary, to jest to równoznaczne z ok 30 PSI.

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach

Zanim omówimy szczegółowo zalecane ciśnienia opon w rowerach różnych typów warto powiedzieć co się stanie gdy ten parametr jest nieprawidłowy.

Zbyt niskie ciśnienie w oponie

  • łatwa możliwość przebicia dętki (snake)
  • możliwość zniszczenia opony przez przetarcie
  • duży opór toczenia

alt

Zbyt wysokie ciśnienie w oponie

  • słaba trakcja w terenie (mała przyczepność do podłoża)
  • słabe tłumienie drobnych nierówności terenu
  • szybsze zużycie sprzętu na skutek twardszych uderzeń o przeszkody (krawężniki, korzenie)

Prawidłowe ciśnienie opony

Właściwe ciśnienie w oponie roweru zależy przede wszystkim od rodzaju opony (jej szerokości oraz czy jest bezdętkowa) i od podłoża po którym się poruszamy.

Dosyć prosta sprawa jest z szerokością (grubością) opony - im cieńsza opona, tym większe ciśnienie trzeba stosować. To logiczne - stosowanie cienkich opon powoduje że odległość obręczy od podłoża jest bardzo mała - przy zbyt niskim ciśnieniu łatwo o uszkodzenie zarówno obręczy jak i opony z (ewentualnie) dętką. Po drugie - im rowerzysta cieńsza oponę zakłada tym szybciej chce jechać(niskie opory toczenia). Z tego właśnie powodu największe, wręcz ekstremalne ciśnienia stosuje się w rowerach szosowych oraz torowych.


Grubsze opony stosujemy na gorszą nawierzchnię - szutrową, z nierównościami, czy wręcz kamienistą. Taka opona posiada większa powierzchnię styku z podłożem, co zapewnia większą przyczepność, a co za tym idzie - większe  bezpieczeństwo jazdy. Jednak aby tak się stało nie możemy zbyt mocno napompować opony w rowerze, który jedzie po terenie (MTB). Jeśli tak zrobimy - będzie się ona odbijać od nierówności jak dobrze napompowana piłka odbija się od ziemi. Jazda ani nie będzie przyjemna, ani bezpieczna.

alt

Dzięki idealnemu ciśnieniu w oponach nasz rower będzie miał:

  • dobrą amortyzację drobnych nierówności
  • mały opór toczenia
  • dobrą przyczepność do podłoża


Pamiętajmy:

  • węższa opona – wyższe ciśnienie.
  • bardziej płasko (asfalt) – wyższe ciśnienie.
  • więcej drobnych nierówności - niższe ciśnienie
  • grubsza opona - niższe ciśnienie
  • szersza obręcz - niższe ciśnienie
  • cięższy rowerzysta - wyższe ciśnienie
  • opona bezdętkowa - niższe ciśnienie
  • opona z dętką - wyższe ciśnienie
  • opona z większym TPI - wyższe ciśnienie
 

Ciśnienie opon w rowerze górskim

alt
Teoretycznie zalecany zakres ciśnienie nie jest duży, w praktyce jednak różnica jest bardzo znacząca. Górski teren jest bardzo wymagający - korzenie, kamienie i skalne uskoki mogą łatwo zniszczyć obręcz i oponę, jeśli będziemy mieli zbyt mało powietrza. Z drugiej strony jeśli przesadzimy - będziemy skakać po nierównościach, zamiast je pochłaniać, a w zakrętach będzie nam brakowało przyczepności.
 

Zalecane ciśnienie opon: 2.00 – 4.50 Bar (30 – 65 PSI)
 

Zalecane przez firmę Michelin ciśnienie w oponach roweru MTB zależności od wagi ciała:

Waga rowerzysty do 50 kg 60 kg 70 kg 80 kg 90 kg 100 kg
Bar 1,7 1,8 2,1 2,4 2,7 3

 

alt
Ciśnienie opon w rowerze szosowym

W rowerach szosowych przeznaczonych do szybkiej jazdy po dobrej jakości nawierzchni (asfalt, beton) stosujemy bardzo wysokie ciśnienie w oponie. Najwyższe jakie stosuje się w rowerach.
 

Zalecane ciśnienie opon: 6.00-15.00 Bar (85-220 PSI)
 

Zalecane przez firmę Michelin ciśnienie w oponach roweru szosowego zależności od wagi ciała:

Waga rowerzysty  do 50 kg 60 kg 70 kg 80 kg
Bar 6 6,7 7,5 8

alt

Ciśnienie opon w rowerze crossowym i trekkingowym

Ciśnienie powinno być kompromisem pomiędzy niskim oporem toczenia oraz komfortem. Jeśli rowerem crossowym lub trekkingowym poruszamy się  po drodze asfaltowej - możemy zwiększyć ciśnienie. Jeśli jedziemy po szutrze - trochę zmniejszyć.
 

Zalecane ciśnienie opon: 2,0-7,5 (30-110 PSI)
 

Zalecane przez firmę Michelin ciśnienie w oponach roweru trekkingowego zależności od wagi ciała:
 

 Waga rowerzysty/
rozmiar opony
40-60 kg 60-80 kg 80 kg i powyżej
28-622 4,5 bar 5 Bar 6 Bar
32-622,  630 4 Bar 5 Bar 6 Bar
35/37-559, 590,  622 3,5 Bar 4,5 Bar 5,5 Bar
40/42-622 3 Bar 4 Bar 5 Bar
47-559,  622 3 Bar 3,5 Bar 4,5 Bar


alt

Ciśnienie opon w rowerze miejskim

W większości przypadków na rowerze miejskim poruszamy się po asfaltowych i betonowych drogach. Z tego powodu warto stosować nieco większe ciśnienie - tak aby opory toczenia były jak najmniejsze. Za naszych obserwacji wynika, że sporo rowerzystów miejskich jeździ na oponach ze zbyt małą ilością powietrza co z kolei włpywa niekorzystnie na żywotność kół.

Zalecane ciśnienie opon: 2,0-7,5 (30-110 PSI)
 

Zalecane przez firmę Michelin ciśnienie w oponach roweru miejskiego zależności od wagi ciała:
 

 Waga rowerzysty/
rozmiar opony
40-60 kg 60-80 kg 80 kg i powyżej
28-622 4,5 bar 5 Bar 6 Bar
32-622,  630 4 Bar 5 Bar 6 Bar
35/37-559, 590,  622 3,5 Bar 4,5 Bar 5,5 Bar
40/42-622 3 Bar 4 Bar 5 Bar
47-559,  622 3 Bar 3,5 Bar 4,5 Bar

 

Tabela ciśnienia w oponach rowerowych PSI - bary

PSI Bary
7 0,5
10 0,7
15 1,0
20 1,4
29 2,0
30 2,1
40 2,8
44 3,0
50 3,5
58 4,0
60 4,1
70 4,8
73 5,0
80 5,5
87 6,0
90 6,2
100 6,9
102 7,0
110 7,6
116 8,0
120 8,3
130 9
140 9,7
145 10


Dziękujemy portalowi wrower za współpracę w opracowaniu poradnika
Przejdź do strony głównej
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl