wyszukiwanie zaawansowane
» Jaki rower wybrać

Kontakt

  • E-mail:rowery@mirapolnext.pl
  • TelefonROWERY - (12) 312 51 80
    AKCESORIA I CZĘŚCI - (12) 312 51 94
  • Godziny działania sklepupn-pt 8.00 - 17.00

Jaki rower wybrać


         W ciągu kilku ostatnich lat możemy zaobserwować ciągle rosnącą popularność rowerów i kolarstwa. Coraz więcej kobiet i mężczyzn – czy to w pogoni za modą, czy za (słusznie) lansowanym w mediach społecznościowych zdrowym trybem życia – decyduje się przesiąść na dwa koła i odmienić swoje dotychczasowe życie. Pierwszym i najważniejszym krokiem ku temu jest zazwyczaj zakup roweru, jednak właśnie ten krok może okazać się barierą, która odstraszy potencjalnego rowerzystę. Wybór rowerów i ich rodzajów jest bowiem tak ogromny, że rowerowy laik może poczuć się zupełnie zdezorientowany.
 Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy idąc do sklepu z zamiarem zakupu roweru, wybieramy między Jubilatem a Pelikanem. Dzisiaj samych rodzajów rowerów jest przynajmniej kilkadziesiąt, nie wspominając o producentach. Jak wybrać najodpowiedniejszy dla nas rower? Z pomocą spieszymy w naszym poradniku, w którym opiszemy najważniejsze – podstawowe rodzaje rowerów i ich przeznaczenie, tak, aby ułatwić Państwu wybór.
 
alt

MTB – to skrót od angielskiego „mountain terrain bike”, czyli po prostu rower górski – chyba najpopularniejszy dzisiaj typ roweru. Generalnie jego przeznaczeniem są tereny bardziej wymagające, od nierównych dróg szutrowych poczynając, a kończąc na górskich szlakach. Mimo to rowery tego typu z powodzeniem używane są także w warunkach miejskich. Przede wszystkim jednak jest to najczęstszy wybór na komunijny prezent. Typowy rower górski z amortyzatorem w przednim widelcu to tzw. hardtail. Innym popularnym typem „górala” jest full suspension – z amortyzatorem również pod siodłem. Poza tym rowery MTB cechują się solidną konstrukcją, a liczba przełożeń w najpopularniejszych modelach to 21, 24 lub 27 biegów. Jeśli chodzi o rozmiar kół, to ciągle najczęściej widujemy je w rozmiarze 26”, coraz większą popularność zyskują jednak kółka o większej średnicy – 27,5 i 29”.

Szosowy – to nic innego jak znana każdemu kolarzówka. Miejsce roweru szosowego jest tylko i wyłącznie na równych nawierzchniach, gdzie w pełni będzie mógł pokazać swoje możliwości i prędkość niemożliwą do osiągnięcia dla rowerów innego typu. Jest to rower typowo dla pasjonatów szybkości i kolarstwa szosowego. Rowery szosowe nie posiadają amortyzacji, cała konstrukcja jest także bardzo „szczupła”, opony są niezwykle wąskie, przez co mogą osiągać większe prędkości. Przy konstrukcji rowerów szosowych dąży się przede wszystkim do maksymalnej redukcji wagi, więc są też lżejsze od innych rowerów. Rzeczą charakterystyczną dla szosówek jest też nietypowa kierownica typu „baran” – wygięta w taki sposób, aby można było przybrać maksymalnie pochyloną sylwetkę i zredukować hamujący opór powietrza. Koła mają najczęściej rozmiar 28”.

alt
alt

Trekking – Czyli innymi słowy – rower turystyczny. Jego przeznaczeniem jest szeroko pojęta turystyka rowerowa i długie, kilkunastodniowe wycieczki w dalekie zakątki świata z ciężkim bagażem. Choć żywiołem roweru trekkingowego są utwardzone drogi asfaltowe, to dobrze spisuje się też na lekkich nierównościach. Jeśli akurat nie jest używany jako rower wycieczkowy, to spokojnie może pełnić funkcję roweru miejskiego. Choć rowery trekkingowe często mają bardzo dobry osprzęt i są wyposażone we wszystkie niezbędne elementy (błotniki, bagażnik, oświetlenie, dynamo), to jednak przy ich konstruowaniu priorytetem jest trwałość i niezawodność. Cała konstrukcja jest bardzo solidna i zazwyczaj dodatkowo wzmocniona, tak, aby można było do niej przytroczyć bardzo ciężkie sakwy. Z tego powodu rowery turystyczne odznaczają się sporą wagą. Rama skonstruowana jest tak, aby jechać w pozycji wyprostowanej – tutaj, inaczej niż w rowerach sportowych, bardzo liczy się komfort i wygoda, niezbędne przy pokonywaniu setek kilometrów. Stąd kolejne niezbędne elementy – przerzutki o sporym zakresie przełożeń, oraz amortyzator w widelcu, a nierzadko także w rurze siodełka. Aby uzyskać lepsze prędkości, trekkingi najczęściej jeżdżą na stosunkowo wąskich kołach o średnicy 28”.

Cross – Jest to bardziej „sportowa” wersja roweru trekkingowego, a w zasadzie forma przejściowa między trekkingiem a rowerem MTB. Rower Crossowy jest chyba najbardziej uniwersalnym typem, który zyskuje coraz większą popularność. Doskonale sprawdza się zarówno w środowisku miejskim jak i na leśnych ścieżkach i bezdrożach. Spokojnie można na nim odbywać też jedno- bądź kilkudniowe wycieczki z plecakiem. Budowa i geometria ramy przypominają znane nam rowery górskie, przez co sylwetka jest nieco bardziej pochyła, nie ma też typowego dla rowerów trekkingowych osprzętu. Cała konstrukcja jest dosyć lekka i szybka, a to dzięki stosowanych w tego typu rowerach wąskich kołach 28”. Podobnie jak trekking, zazwyczaj mają amortyzowany przedni widelec i od 20 do 30 przełożeń, zależnie od typu roweru.

alt
alt

City – to, jak sama nazwa wskazuje, po prostu rower miejski. Niezwykle modny ostatnimi czasy rower, który choć przeznaczony jest do jazdy po mieście, utwardzonych placach, chodnikach i ścieżkach rowerowych, to jednak nadaje się także do użytkowania na prowincji – mamy wszak XXI wiek i nawet na wsiach coraz rzadziej spotykamy nieutwardzone, kamieniste drogi. Rowery miejskie nieco osłabiły popularność rowerów MTB i stają się równie popularnym prezentem komunijnym, przede wszystkim dla dziewczynek. Najczęściej spotykane rowery miejskie mają charakterystyczną ramę typu „łabędź” i są wyprofilowane w taki sposób, aby pozycja była jak najbardziej wygodna i wyprostowana, do czego przyczynia się także kształt kierownicy. Koła mają rozmiar 26 bądź 28 cali, zależnie od indywidualnych preferencji użytkownika. Najczęściej spotykane są modele z trzema przełożeniami, choć również często można spotkać takie rowery miejskie, które biegów nie mają. Obowiązkowym wyposażeniem roweru miejskiego jest także stylowy koszyk zapinany do kierownicy. 

Dziecięcy – jest to cała gama rowerów o różnych rozmiarach, kolorach i wyposażeniu, które mają służyć naszym pociechom. Najczęściej są identyfikowane po rozmiarach kół, a najpopularniejsze z nich to 12”, 16”, 20” i 24” – te ostatnie (razem z rowerami 26” na mniejszych ramach) tworzą nieformalną grupę tzw. rowerów komunijnych, dobrych na prezent dla dziecka w początkowych klasach szkoły podstawowej. Zależnie od rozmiarów zmienia się też standardowe wyposażenie tych rowerów – 12” i 16” obowiązkowo na wyposażeniu powinny mieć boczne kółka, oraz sztycę do popychania dziecka, które zmęczy się samodzielnym pedałowaniem. Rowery 20” już bardzo sporadycznie są wyposażone w boczne kółka – od tego rozmiaru zaczyna się już pojawiać zaawansowany osprzęt w postaci przerzutek i hamulców (najczęściej typu V-Break), który zostaje w pełni rozwinięty w rowerach o średnicy kół 24”.

alt

Pamiętaj, że do każdego roweru należy indywidualnie wybrać rozmiar ramy, a czasami także i kół. O tym jak to zrobić, przeczytasz w kolejnych częściach naszego poradnika.
        
 

Przejdź do strony głównej
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl